A gépkocsi ajtózárak

Néhány szót ejtsük röviden a gépkocsik biztonságáról, ami az ajtózárat illeti.

Kb. a 40 –es évektől, de lehet, hogy még ennél is régebbről használunk kulcsot a gépkocsikhoz. A kulcs elsősorban az autóban található gyújtáskapcsoló elfordítására volt hivatott, de hogy ne keljen több kulcsot használni záranként, hamarosan egyforma zárak és kulcsok lettek kialakítva az ajtókhoz, csomagtérhez, tanksapkához, és a gyújtáskapcsolóhoz is.

A gépkocsi zár sohasem volt hivatott tökéletes, nyithatatlan zár lenni. Miért is? Mert a gépjárművek ajtói körben üvegezettek, így bárki, aki kárt akar okozni a gépkocsiban, üvegtöréssel meg tudja oldani azt.

Az ajtózár az ajtó csukásakor egyszer reteszel, és csak a kilincs meghúzásával lehet újra nyitni az ajtót, addig az ajtó csukva marad.

A kulcs elfordításával alkalmazzuk a második reteszelést, így már nem nyitható az ajtó a kilincs meghúzásával. Minden autózár két irányba fordítható, az egyik irányba zárja a reteszt, a másik irányba feloldja a reteszelést.

A gépkocsi zár kettős reteszelésű, de ez már csak a modernebb autókban található. A 90-es évektől a gyártók elkezdték alkalmazni, a kényelem fokozása végett, a központi zárrendszert, illetve a távvezérelt központi rendszert.

Mit is jelent ez?

Gyakorlatilag egyetlen ajtó zárjának működtetésével lehet az összes ajtót nyitni, vagy zárni. Lehet a kulcs elfordítással is, illetve a kocsihoz kapott távirányítóval is el lehet a műveletet végezni. Egyes gyártók a távirányítót külön adták a gépkocsihoz, és csak az után lehet elindítani az autót, hogy a távirányítóval az ajtózárakat kinyitottuk. Erről majd később írunk bővebben.

Azért érdemes beszélni a gépkocsi-zárakról, hogy senki ne gondolja azt, hogy az értékei biztonságban vannak, hiszen bezárta az autót. Ez nem így van! Ráadásul mind a kulcs, mind a távirányító frekvenciája könnyedén másolható.

No, de maradjunk még a régebbi típusoknál.

Tehát a nyitás minden autótípusnál, évjáratnál, más és más módszert követel. Hiszen szeretnénk még tovább is használni a kulcsot, zárat. Ezért összetettebb és bonyolultabb, mint egy lakásajtó, mert azokat a zárakat a legtöbb esetben még mindig roncsolással nyitják, és az adott zárszerviz cégnél rögtön ott van egy csere zárbetét. Hát ez az autónál nem így van!

További bonyolító körülmény, hogy az autónkat gyakran egy benzinkútnál, vagy egy bevásárlóközpont parkolójában zárjuk úgy be, hogy vagy nem tudjuk kinyitni, mert eltört a kulcs, vagy csak simán figyelmetlenségből bezárjuk a kulcsot az autóba. Sok esetben működik az autókban önreteszelés, amikor az autó azt érzékeli, hogy minden ajtó csukva van, és automatán lezár a központi zár, a kulcs pedig a kocsiban marad.

A jó hír az, hogy a legtöbb autó nyitható, méghozzá roncsolásmentesen! Ez pontosan mit is jelent?

Roncsolásmentes nyitást csak ajtózáron keresztül lehet végezni, azaz ki kell pickelni a zárat. Másnéven, kifésülni a lamellákat. Ez komoly felkészültséget, és szakmai tudást igényel, nem javasoljuk senkinek sem, hogy házilag elkezdje piszkálni a kocsiba szerelt zárat. De bontóból lehet venni, és azon lehet gyakorolni.

Minden autózár lamellás zárszerkezet. Ellentétben a lakás ajtó zárbetéttel ezekben egy valamelyest egyszerűbb zárat alkalmaznak, hiszen csak “billenteni” kell a kulccsal, nem kell azt körbe tekerni.

Ahogy már mondtuk, többféle nyitási módszert lehet alkalmazni a gépjárművek nyitásához.

Egy viszonylag egyszerű módszerrel kezdjük, amikor az ajtó és B oszlop közé tesznek egy kis felfújható “lufit”. Ennek az előnye, hogy sok esetben használható, hátránya, hogy 100%, hogy sérül valami! Ezt azért fontos tudni, mert ha mást gondolunk az illúzió. Kettő alkatrészt szétfeszítünk egymástól, miközben a zár tartja az ajtót, Ez valamelyest roncsolás. Nem azt mondom, hogy szemmel látható sérülést fog szenvedni az autó, de lehetnek utána illesztési hézagproblémák, illetve lehet, hogy az ajtózár sem lesz tökéletes!

Itt abból látszik meg, hogy profi –e a szakember, hogy tudja meddig kell fújni a “lufit” és nem csinál felesleges kárt.

Amiben a Kulcskirály szakembere nagyon ügyes és tapasztalt, az ajtózáron keresztül való nyitás. Ez nem olcsó nyitási forma, de garantált a sérülésmentesség! Sok esetben, ha kulcselvesztés történt, kollégánk elhozza hozzánk a zárat, mi kód alapján elkészítjük a kulcsot, majd visszaszereli azt. De már viszi magával az új kulcsot.

Még érdemes megemlíteni pár esetet. Ilyen pl., amikor nem látunk semmilyen kulcsnyílást a vezető oldalon, de még nem a modern, 2010 utáni autókról van szó. Tehát alkalmaznak bizonyos gyártók, két okból kifolyólag, olyan megoldást, hogy eltakarják a kilincsnél a kulcslyukat. Esztétika, és por-kosz-piszok védelem. Ezek általában egyszerű műanyag kupakok, majd az eltávolításuk után előkerül a kulcslyuk. Minden ajtózár rendelkezik beépített porvédővel. Ez egy kis rugós fedél, ami a kulcs eltávolítása után zárja a kulcslyukat.

Egy jó tanács, olyan autó tulajdonosoknak akik foglalkoznak az autójukkal. Évente 2x, 3x, tegyük bele a zárba a kulcsot, akkor is, ha semmi probléma nincs a távirányítóval. Ez azért fontos mert az évek során “berohad, összerohad” a zárszerkezet. Egy kis odafigyeléssel megelőzhető, hogy használhatatlan legyen a zár. Ezekbe a zárakba lehet folyadékot, WD-40 –et is fújni, nem okoz semmilyen problémát.

Megint egy kicsit előre szaladtunk. Mi az, hogy kód alapján elkészíti a kulcsot? – erről a következő blogunkban olvashat.