Az autózárakat is kell karbantartani? Vagy a távirányítót?

A zárak estében is azt szokták javasolni a szakemberek, hogy ha nem szükséges, akkor ne piszkáljuk, vagyis ne kenjünk bele semmit, ha nincs gondja.

Az autózárak esetében sem lesz ez nagyon másként. Ahogyan a bejárati ajtó zárját sem kell karbantartani, úgy az autó ajtaján lévő zár sem igényel túl nagy gondoskodást. Kezdjük ott, hogy a legtöbb autó már távirányítóval nyílik, hiszen központi zár van benne, így nem is szükséges nagyon, hogy a zárhoz nyúljunk. Persze érdemes azért időnként ellenőrizni a zárat, hogy egyáltalán belemegy-e a kulcs, mert ha nem, az akár azt is jelezheti, hogy megpróbálták feltörni.

Ennek persze lesznek jelei, zár körüli karcolások, nehezen nyíló kocsiajtó stb.. Ezen túlmenően nem lesz szükség karbantartásra. A távirányító sem igényel nagy figyelmet, mindössze annyit kell tennünk, hogy ha már többször kell nyomnunk a gombot, esetleg erősebben ahhoz, hogy zárjon vagy nyíljon a központi zár, akkor elemcserére lesz szükség, melyet a legtöbb kulcsmásolónál már elvégeztethetünk. Ha a gyújtáskapcsolóval van gond, akkor pedig úgyis szerelőt hívünk, nem kezdünk mi magunk babrálni vele.

Csak akkor olajozzunk, ha valóban szükséges

Ha nem központi záras az autónk, hanem kulccsal nyitjuk, és némi akadást érzékelünk, akkor némi olajozást elvégezhetünk, de egyrészt a kevesebb néha több, másrészt egyáltalán nem lesz mindegy, milyen kenőanyagot használnunk. A konyhai zsiradékot és olajokat minden körülmények között tilos a zárba kenni, hát még a gyújtáskapcsolóba. Ha sertészsírral, étolajjal vagy bármilyen más konyhai olajjal akarjuk megoldani a zár akadályát, akkor számolnunk kell vele, hogy nagyobb kárt okozunk, mint ami már eleve megvan.

Ha mindenképp szükség van a zár olajozására, akkor csak zárolajt szabad használni, esetleg grafitport, bár a gyújtáskapcsolóban, azt sem. A WD-40 is jó megoldás lehet, ha egy pici kenésre van szükség, hiszen ez egy meglehetősen univerzális megoldás.